Bilde 1 av Keiser Wilhelms gate 36Bilde 2 av Keiser Wilhelms gate 36
Digital salgsoppgave
Keiser Wilhelms gate 36

6003 Ålesund • Ålesund kommune

Dette objektet er solgt!

Prisantydning

Objektet er solgt!

BUD MOTTATT! Sjarmerende 3-roms leilighet midt i Ålesund sentrum | Terrasse og balkong | Ingen dok. avgift
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Borettslag
Eierseksjon
2
Antall soverom
2 soverom
Etasje
2
Internt bruksareal (BRA-i)
64 m²
Bruksareal (BRA)
64 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
17 m²
Fellesutgifter
kr 4 759 / Mnd
Prisantydning
kr 2 450 000
Omkostninger
kr 9 450
Fellesgjeld
kr 160 000
Totalpris
kr 2 619 450
Fellesformue
kr 124 000
Byggeår
1907
Tomt
Fellestomt 198 m²
Oppdragsnummer
17240022
card-default

Daniel Aakre

Eiendomsmeglerfullmektig/Salgsleder
Les om Daniel
Prisantydningkr 2 450 000,-
Fellesgjeldkr 160 000,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 8 250,-
Pantattest kjøperkr 200,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverkkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverkkr 500,-
  
Totalpris kr 2 619 450
Eiendom
Keiser Wilhelms gate 36, 6003 Ålesund, Etasje: 2

Matrikkel
Andelsnr. 1 Orgnr. 979509464 i Ålesund kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Borettslag

Arealer
Totalt BRA 64 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 64 kvm

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 17 kvm

Areal
Primærrom: 64 kvm, Bruksareal: 64 kvm, BRA-i: 64 kvm , TBA: 17 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
2

Byggeår
Ca. 1907

Tomt
Felleseiet tomt 198 kvm

Prisantydning
2 450 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Møretakst Takstdato: 16.04.24

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 160 000,- pr. 01.02.24
Andel fellesgjeld: kr. 124 000,- pr. 01.02.24

Totalpris inkl. fellesgjeld
kr 2 450 000,- (Prisantydning)
kr 160 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 2 610 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 200,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 611 200,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 2 619 450,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 4 759,- pr. mnd.

Felleskostnad inkluderer
Inkluderer kommunale avgifter, TV-anlegg/bredbånd, strøm fellesareal, forsikring, honorarer, drift og vedlikehold.

Sikringsordning fellesgjeld
Et borettslag er organisert som et selskap, dette innebærer at dersom noen av andelseierne ikke betaler sine fellesutgifter må borettslaget selv ta tapet og fordele det på de øvrige andelseieren, man kan på denne måten bli tvunget til å betale dersom andre ikke betaler sine fellesutgifter. For å hindre at dette skjer er borettslaget tilknyttet en sikringsordning som dekker borettslagets tap i en fastsatt periode dersom noen av andelseierne ikke betaler sin fellesutgifter. Sikringsordningen er levert av Skadeforsikringsselskapet Borettslagenes Sikringsordning AS.

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.

Eier
Fredrik Ulla Staurset

Parkering
Gateparkering etter gjeldende bestemmelser.

Tomt
Felleseiet tomt, 198 kvm

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.

Inneholder
2. Etasje:
Entre, stue/kjøkken.
3. Etasje:
Trapperom/gang, bad/vaskerom, to soverom.

Byggemåte
Utvendig:
Taktekkingen er skifertak ukjent om omlagt
Bygget er oppført i murkonstruksjon utvendig
pusset og malt - normal byggemetode fra
byggetidspunktet som et av et av
gjenreisningshusa nært Ålesund sentrum som er
fredet.
Det er vurdert de deler av fasaden som har
"særskilt nær" tilknytting til takstobjektet - det
foreligger vedtak om rehabilitering av fasade med
støttet fra fylkeskommunen. Derfor ikke vurdert.
Takkonstruksjonen er sperrekonstruksjon. Ikke
adkomst da den evt. har tilkomst fra annen
leilighet. Et anliggende borettslaget.
Vinduer med malte trekarmer og 2 lags
isolerglass fra 1997
Bygningen har brann- og lydklassifisert entrédør
1997.
Balkong ca 2,2 m2 i 3 etasje er støpt dekke med
smijernsrekkverk 92 cm høyde. Iht. byggesakskyndig.

Innvendig:
Det er følgende overflater i leiligheten:
Golv med parkett i 2 etasje og golvbelegg i 3
etasje
Vegger er malt strie/malt tapet
Himlinger er hvitmalte.
Det er trebjelkelag i etasjeskillere.
Det er ikke foretatt radonmålinger og bygget er
heller ikke utført med radonsperre.
Ubehandlet tretrapp fra tidspunkt renovering
1997/1998 med åpne stusstrinn og rekkverk i
indre vange med stående spiler med håndlist.
Innvendig har boligen malte glatte dører.
Nytt stort garderobeskap på hele bakvegg i
hovedsoverom med svart front mot tak fra 2023. Iht. byggesakskyndig.

Primærrom
Primærrom: 64 kvm

Bruksareal
Bruksareal: 64 kvm

Standard
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Våtrom:
Bad/vaskerom i 3 etasje med fliser på golv og
vegger fra 1997/1998. Badet er utstyrt med wc,
hvit baderomsinnredning med servant over
underskap. Dusjnisje er malt strie med
veggmontert dusj. Selv om badets overflater ser
bra ut så er det vurdert at i forhold til overflater i
våtsone og generelt alder på badets overflater så
står badet foran full oppgradering.

Kjøkken:
Kjøkkeninnredning fra 1998 med hvite profilerte
fronter og takhøye skap. Laminat benkeplate.
Integrerte hvitevarer kjøleskap, oppvaskmaskin,
stekeovn, platetopp mikrobølgeovn.
Det er kjøkkenventilator med avtrekk ut.

Tekniske innstallasjoner:
Innvendige vannledninger er av kobber fra 1998.
Det er avløpsrør av plast.
Boligen har naturlig ventilasjon. Det er
spalteventiler i overkarm vinduer og ellers lufting
via åpningsvinduer i oppholdsrom.
Felles varmtvannstanker i kjeller som forsyner
borettslaget
El.anlegg fra byggeår med automatsikringer
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de
spørsmål og undersøkelser som forskrift til
avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18
inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en
kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale
eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en
bygningssakkyndig har verken kompetanse eller
lov til å foreta en slik kontroll. Tilstandsgraden er
vurdert ut fra den forenklede og begrensede
kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget
kan ha feil og mangler som en slik forenklet
undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor
oppmerksom på denne risikoen, og søk videre
veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av
registrert elektrovirksomhet.
Brannslokningsapparat i kjøkkenbenk. ( eier
anskaffer nytt om det er over 10 år ) Røykvarslere
i himling i begge etasjer.

Kun integrerte hvitevarer medfølger handelen. Se forøvrig vedlagte løsøreliste.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest datert 12.08.1997 som omhandler rehabilitering/boligbygg og forretningsbygg.
Det foreligger ferdigattest datert 11.12.1998 som omhandler rehabilitering/bolig og forretningsbygg.
Det foreligger ferdigattest datert 03.03.1997 som omhandler våningshus.

Det er mottatt byggetegninger fra kommunen datert 21.03.1996. Disse samsvarer ikke med dagens bruk av boligen.
Det er åpen planløsning kjøkken/stue - litt endret åpning mellom stue og kjøkken. Endring fra hoveddel til hoveddel er ikke søknadspliktige tiltak og krever ikke godkjennelse fra kommunen.
Det er satt inn balkongdør + vindu fra kjøkken til terrasse mot sør. Etablert terrasse med betongheller.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter G

Eiendomsskatt
Inkludert i felleskostnadene.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 4 759,- pr.mnd.
Inkluderer kommunale avgifter, TV-anlegg/bredbånd, strøm fellesareal, forsikring, honorarer, drift og vedlikehold.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Det er mulighet for individuell nedbetaling av fellesgjeld. Ta kontakt med forretningsfører for ytterligere informasjon.
Siden dette borettslaget er et IN-lag (Mulighet for individuel nedbetaling av fellesgjeld), inngår ikke rentene på lån som en del av felleskostnadene. Rentene avregnes etter virkelig rentebelastning fra banken.

Minste innbetaling på IN er kr 60.000 og kan foretas 2 ganger pr år. Forfall er den 01.01 og 01.07. Etablering av avtalen koster for tiden kr 5000 og ønsket innfrielsesbeløp må være betalt til en interimskonto minimum 10 dager før låneforfall. Kontakt OBOS for avtale.

Årsregnskap
Borettslaget har et positivt årsresultat for 2022 på kr. 279.392.
Borettslaget har et positivt årsresultat for 2021 på kr. 349.943.

Forsikring med polisenummer
If Skadeforsikring Polisenummer: 1120202

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 616 215,- Som sekundærbolig Kr. 2 341 618,-

Borettslag
Borettslag: Borettslaget keiser wilhgt 36/38/40, Orgnr: 979509464

Forretningsfører
OBOS

Styregodkjenning
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.

Forkjøpsrett
Det er forkjøpsrett for medlemmer og borettslaget, den utlyses etter budaksept. Dersom forkjøpsretten benyttes, løses opprinnelig kjøper fra avtalen og alle økonomiske forpliktelser overfor selger bortfaller. Vær oppmerksom på at forretningsfører har anledning til å belaste et ekstra gebyr til den som benytter forkjøpsrett.

Tekniske installasjoner
TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.

Dyrehold
Styret kan fastsette vanlige ordensregler for eiendommen. Selv om det er vedtatt forbud mot dyrehold, kan styret samtykke i at brukeren av boligen holder dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for de andre brukerne av eiendommen.

Diverse
Arealoppmåling er foretatt av byggesakskyndig.

Det gjøres oppmerksom på følgende punkter som har fått tilstandsgrad 3 i tilstandsrapport:

TG3 - Etasje/gulv mot gulv:
Vurdering av avvik:
Målt høydeforskjell på over 30 mm gjennom hele rommet.
Tilstandsgrad 3 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente
måleavvik.
Svært vanlig i mange bygårder i bysentrum fra byggetidspunktet rundt
1907.
Konsekvens/tiltak
For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil
imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak
i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man
vurdere slike tiltak.
Evt. avretting av golv før man legger nytt golv.

Det gjøres også spesielt oppmerksom på følgende punkter fra tilstandsrapport:

TG2 - Vinduer:
Vinduer med malte trekarmer og 2 lags isolerglass fra 1997
Vurdering av avvik:
Karmene i vinduer er slitte og det er sprekker i trevirket.
Malingsslitt utvendig - utbedringer vil bli gjort i forbindelse med
borettslagets plan om rehabilitering av fasade.
Konsekvens/tiltak
Andre tiltak:
Vedlikeholdsbehov utvendig - sak for borettslaget - se egen sak.


TG2 - Sluk, membran og tettesjikt:
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på
membranløsningen.
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på slukløsningen.
Konsekvens/tiltak
- Installering av tett dusjkabinett anbefales.
Oppgradere membransjikt/overflater i forhold til alder i forhold til
påregnelig levetid for tettemembran under flis og fare for fuktskader.

TG2 - Kjøkken - overflater og innredning:
Kjøkkeninnredning fra 1998 med hvite profilerte fronter og takhøye
skap. Laminat benkeplate. Integrerte hvitevarer kjøleskap,
oppvaskmaskin, stekeovn, platetopp mikrobølgeovn.
Vurdering av avvik:
- Det er påvist skader på overflater/kjøkkeninnredning utover normal
slitasjegrad.
Fuktskader benkeplater ved oppvaskbenk
Konsekvens/tiltak:
- Det må påregnes lokal utbedring/utskiftning.

SEFRAK er et landsdekkende register over eldre bygninger og andre kulturminner. Bygninger som er SEFRAK- registrerte er ikke tillagt spesielle restriksjoner. Registeringen fungerer mer som et varsko om at det bør gjøres en lokal vurdering av verneverdien før en eventuelt gir tillatelse til å rive, flytte eller endre bygningen. For bygninger som er eldre enn 1850, er det lovfestet jmf. Kulturminneloven §25 at en slik vurdering må gjøres før bygge- eller rivningssøknad blir godkjent. Det er likevel mulig for kommune å gi tillatelse til rivning selv om kulturminnemyndighetene (fylkeskommunen) tilrår at bygget bør vernes. I slike tilfeller må det også innhentes uttale fra Kultursjefen.

Følgende arbeider gjøres/er gjort på Keiser Wilhelms gate 40 som er en del av borettslaget:
Torgeir Erdal AS er hyret inn av borettslaget for å renovere fasaden i bygg nr 40. Arbeidet som skal
gjennomføres er å anse som nødvendig vedlikehold og det er gjort følgende avtale angående pris:
- renovering, pussing og maling av mur i bakgård kr 500 000,-
- restaurering vinduer og dører bakgård kr 308 125,-
- renovering, pussing og maling av mur fasade mot gate kr 580 000,-
- restaurering vinduer og dører fasade mot gate kr 497 100,-
- gjennomgang takvindu og montering av pakninger kr 35 000,-
- fargeundersøking av fasade 70 000,-
- pussprøve inklusive prøvetaking kr 20 000,-
Totalt blir dette kr 2 010 225,-.
Styret har søkt fylkeskommunen om støtte til antikvarisk istandsetting av fasade, vinduer og dører,
og det er innvilget støtte på inntil kr 1 320 000,- . Støtten utbetales etter at arbeidet er gjennomført
så lenge forutsetningene for tilskuddet er overholdt. Det er derfor nødvendig å søke om byggelån
for å finansiere prosjektet underveis.
Dette arbeidet er det som står for fellesgjelden på leiligheten i dag.

Det opplyses av OBOS at det i dag ikke er vedtatt at det skal gjøres større vedlikehold enn det som er igangsatt knyttet til fasaden i nr. 40.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.


Utleie
Iht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål.

Vei/vann/kloakk
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
Eiendommen har adkomst via offentlig vei.

Regulering
Eiendommen er regulert til sentrumsformål i reguleringsplan. PlanID: 1504446 for Ålesund sentrum.
Eiendommen ligger i bevaringsområde.
Kopi av situasjonskart og reguleringsbestemmelser er vedlagt salgsoppgave. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse.

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 2 450 000,- (Prisantydning)
kr 160 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 2 610 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 200,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 611 200,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 2 619 450,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Innhenting av informasjon fra forretningsfører OBOS (Kr.3 680)
Tinglysing sikringspant borettslag (Kr.480)
Visningshonorar x2 (Kr.3 980)
Eierskiftegebyr selger OBOS (Kr.6 250)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Provisjon (Kr.43 200)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.6 192)
Innhenting av grunnbok (Kr.1 250)
Innhenting av offentlige opplysninger (Kr.4 500)
Innhenting av servitutter (per stk) (Kr.200)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 990)
Markedspakke 1 (Kr.17 500)
Oppgjør (Kr.5 500)
Totalt kr. (Kr.110 622)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
17-24-0022

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Borgund Eiendomsmegling AS
EIE Ålesund
Org. nr: 926128612
Lorkenesgata 3
6002 Ålesund
Tlf: 70 31 00 06

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler / Partner / Daglig leder Albert Eltvik Øien

Saksbehandlere
Daniel Aakre
EIE Ålesund
Eiendomsmeglerfullmektig/Salgsleder
Mob: 90 56 89 90 / E-post: daa@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Keiser Wilhelms gate 36
For mer om objektet
Keiser Wilhelms gate 36

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: