EiendomHarbitzalléen 16A, 0275 Oslo, Etasje: 3
MatrikkelGnr. 30 Bnr. 42 Snr. 37 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 98 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 92 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 6 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 20 kvm
ArealPrimærrom: 92 kvm, Bruksareal: 98 kvm, BRA-i: 92 kvm , BRA-e: 6 kvm , TBA: 20 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom3
Byggeår1979
TomtEiet tomt 8943 kvm
Felles tomtegrunn er pent opparbeidet med asfaltert adkomst og gårdsplass med gjesteparkering,
asfalterte gangveier, plenarealer, beplantning og lekeplass.
Prisantydning9 500 000
TilstandsrapportTakstmann: Tony André Andersen
Takstdato: 23.04.24
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 79 616,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 26 809,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. omkostningerkr 9 500 000,- (Prisantydning)
kr 79 616,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 9 579 616,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 259 470,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 260 970,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 9 840 586,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 9 849 836,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 724,- pr. mnd.
EierAnders Joakim Ejdefjord
Rebecca Arntsen
BeskrivelseRålekker 4- roms toppleilighet (3. etg.) Betydelig oppusset i 2022/23 med utsøkte detaljer og materialvalg
av høy kvalitet. Dette er en gjennomgående, og lys leilighet med mange gjennomtenkte og
spesialtilpassede løsninger.
Høydepunkt:
•Eksklusive hvitevarer fra Siemens StudioLine
•Google Home via Sonos play 1. Man kan styre "alt" med stemme eller app
•Felleskost. inkl. bl.a. varmtvann. kabel-tv/internett
•Lave strømkostnader
•Garasjeplass med lademulighet
•Det er opplegg for høytalere i flere rom, samt på terrassen
•Dokumentasjon på arbeidene foreligger
•Nytt, skjult el-anlegg/sikringsskap
•Utgang til terrasse fra stue (ca. 11 kvm.)
•Fra hovedsoverom er det utgang balkong (ca. 9.5 kvm.)
•Umiddelbar nærhet til alt man behøver i hverdagen
•Her vil dere trives!
ParkeringGarasjeplass følger seksjonen. Det er klargjort for el-lading.
Det er 3 stk. gjesteparkeringer ute, samt 5 plasser i garasjeanlegget.
Utleie av parkeringsplass(er) i parkeringsanlegget til andre enn seksjonseiere/beboere i sameiet, er ikke
tillatt uten skriftlig forhåndssamtykke fra styret.
Gateparkering etter gjeldende bestemmelser.
Det er p.t. ingen beboerparkering for denne gateadressen.
For mer informasjon, se Oslo kommune sine hjemmesider:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/
BeliggenhetEiendommen ligger i et attraktivt og sentralt boligområde på Abbediengen/Hoff/Skøyen. Det gangavstand
til skoler, barnehager, offentlig kommunikasjon og et rikt utvalg av servicetilbud. Nærområdet byr på fine
grøntområder.
Få minutters gange unna finner man Harbitz Torg med delikatessebutikker, supermarked, restauranter
som Laboratoriet og Alma, treningssenter med svømmebasseng, frisør, apotek med mer.
Kiwi, Rema (med post ibutikk) og Møllhausen Torg (apotek, Coop Mega, frisør og kafé). Kort vei til
Karenslyst allé med et rikt utvalg av butikker, restauranter, Maschmanns matmarked m.m.
Området byr på fine turområder, med blant annet turveier langs Hoffselven og opp Mærradalen,
Frognerparken og Bygdøy.
Fra leiligheten er det nærhet til trikk nr. 13, samt gangavstand til Skøyen med hyppige avganger med trikk,
buss og tog/flytog.
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderDet totale bruksarealet fordeler seg som følger:
Første etasje:
BRA 98 m²
- BRA-i 92 m²: (Entré, bad, 3 Soverom, stue/kjøkken)
- BRA-e 6 m²: (En bod på terrassen og en bod i kjeller)
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på
fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt
ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteTerrassert boligblokk i betong-, mur- og trekonstruksjoner. Ytterveggene med utfyllende
bindingsverksvegger som utvendig er kledd med liggende kledning. Støpte dekker som etasjeskillere.
Flatt tak i trekonstruksjon tekket med papp/folie.
Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.
Følgende har fått tilstandsgrad 3 (TG-3) i tilstandsrapport (store eller alvorlige avvik):
Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn
Målt høydeforskjell på over 30 mm gjennom hele rommet.
Tilstandsgrad 3 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
Ved nivellering av gulv ble det størte avviket målt gjennom stue/kjøkkenet.
Konsekvens/tiltak:
For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk
rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan
man vurdere slike tiltak.
Rommene fungerer med dette avviket selv om det ikke tilfredsstiller kravet i forskriften.
Kostnadsestimat:
Ingen umiddelbar kostnad
Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) i tilstandsrapport (avvik som ikke krever umiddelbare tiltak):
Utvendig > Vinduer
Vindusglass er hele og det ble ikke observert punkteringer.
Ved befaringen ble det ikke foretatt kontroll på åpne- og ukkemekanismer av alle vinduer.
Det påpekes at de fleste vinduer er over 20 år gamle og har oversteget halvparten av forventet levetid.
Likevel oppfyller bygningsdelene tiltenkt funksjon.
TG 2 er gitt som en påpekelse da vinduer har høy alder med høyere sannsynlighet for punktering samt
noe redusert isoleringsevne sammenlignet med dagens/nye vinduer.
Konsekvens/tiltak:
Det er ikke behov for utbedringstiltak.
Bygningsdelene oppfyller tiltenkt funksjon men utskiftning må påregnes på sikt.
Kostnadsestimat:
Ingen umiddelbar kostnad.
Utvendig > Dører
Det påpekes at dørene er over 20 år gammel og har oversteget halvparten av forventet levetid.
Likevel oppfyller bygningsdelene tiltenkt funksjon.
TG 2 er gitt som en påpekelse da døren har høy alder med høyere sannsynlighet for punktering samt noe
redusert isoleringsevne sammenlignet med dagens/nye dører.
Konsekvens/tiltak:
Det er ikke behov for utbedringstiltak.
Bygningsdelene oppfyller tiltenkt funksjon men utskiftning må påregnes på sikt.
Kostnadsestimat:
Ingen umiddelbar kostnad.
Utvendig > Balkonger, terrasser og rom under balkonger
Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder.
Konsekvens/tiltak:
Det er ikke krav om utbedring av rekkverkshøyde opp til dagens forskriftskrav.
Balkonger, terrasser, tribuner, passasjer og lignende skal ha rekkverk med høyde
A) minimum 1,2 m der nivåforskjellen er mer enn 10,0 m
B) minimum 1,0 m der nivåforskjellen er inntil 10,0 m.
Kostnadsestimat:
Ingen umiddelbar kostnad
Kjøkken > Stue/Kjøkken > Avtrekk
Rommet har kun naturlig avtrekk.
Konsekvens/tiltak:
Det er ikke behov for utbedringstiltak.
For å oppnå tilstandsgrad 1 på ventilasjon må det installers mekanisk avtreksventil på kjøkkenet i tillegg
til kullfilterventilatoren.
Det er kun mekanisk avtrekk fra baderommene i dag.
Tilstandsgrad er satt ut ifra dagens løsning og fungerer.
Kostnadsestimat:
Ingen umiddelbar kostnad
Følgende har fått tilstandsgrad ikke undersøkt (TG-IU) i tilstandsrapport:
Våtrom > Bad > Tilliggende konstruksjoner våtrom
Hulltaking er ikke foretatt da våtrommet er under 5år og det foreligger dokumentasjon på utført arbeid.
Det er i henhold til forskriften.
Det ble rutinemessig søkt etter fukt i dusjsonens vegger med fuktindikator (Protimeter SM) på befaringen,
og det var ingen indikasjoner på fukt.
Fuktsøk gir kun en indikasjon og må ikke oppfattes som en garanti for baderommet. Gulv måles ikke.
For ytterligere informasjon se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter seg
grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig
godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle
bygningstekniske spørsmål.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema:
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Hvis nei, gå til punkt 3.
Ja, kun faglært. Firmanavn: Total VVS, BBM, Torshov electro.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Total VVS har lagt allt av rør samt nytt rør i rør skap. BBM har lagt membran å flis. Torshov electro Har lagt
gulvärme.
2.1 Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
Ja. Firmanavn: BBM.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Lagt ny membran å fliser.
2.2 Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
Ja. Allt av dokument ligger på boligmappa.no.
3. Kjenner du til om det er/har vært feil på vann/avløp, herunder rørbrudd, tilbakeslag, tett sluk eller
lignende?
Nei. Allt er nytt i hela leiligheten.
4. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
Ja, kun faglært. Firmanavn: Total VVS.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Allt av vann, rør er nytt.
12. Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
Ja, kun faglært. Firmanavn: Malermester Samuelson.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Fasadene ble malt i 2023 i hela sameiet, renovering av
leavegger ble å gjort.
13. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks.
oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Hvis nei, gå til punkt 14.
Ja, kun faglært. Firmanavn: Torshov electro.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Alla EL i leiligheten er ny samt nye sikringer.
13.1 Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget (i henhold til forskrift
om lavspenningsanlegg)?
Ja.
14. Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)?
Ja. samsvarserklæring.
15. Har du ladeanlegg/ladeboks for el-bil i dag?
Nei. Mulighet før ladeboks.
BruksarealBruksareal: 98 kvm
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest datert 18.04.1980 som omhandler boligblokk HARBITZALLEEN 16A-B,
Boligblokk nr. 3.
Det er mottatt byggetegninger fra kommunen. Disse samsvarer ikke med dagens planløsning.
Tidligere et soverom er åpnet opp og innlemmet som del av stue for åpen stue/kjøkken løsning. Kjøkken
flyttet til del av stue/kjøkken som tidligere var soverom.
Det er i dag tre soverom på rad. Tidligere var det her et soverom og kjøkken. Etablert totalt 3 soverom.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingElektrisk oppvarming. Gulvvarme (kabler) på bad.
Varmvann er inkl. i felleskostnadene.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter F
Det foreligger ikke noe energimerking/energiattest for boligen i forbindelse med salget.
Det følger av energimerkeforskriften § 5 at kjøper kan få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for
selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått dersom eier etter skriftlig anmodning fra
kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått.
Kommunale avgifterDet gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
imellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 4 724,-
pr.mnd.
Inkl. bl.a.Varmtvann, Kabel-tv/internett (Telia), garasje,andel fellesgjeld, trappevask, m.m.
Herav:
Garasje 153,-
Felleskostnader 3.960,-
Lån 611,-
Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i
felleskostnadene/fellesgjeld/kapitalinnkreving. Styrelder opplyser at det ikke er lagt opp til økning i
felleskostnadene i 2024. Hva som vil gjelde for påfølgende år vil avhenge av vedlikeholdsplan, og de
oppgraderinger som sameiet stemmer over skal gjennomføres.
Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Faste løpende kostnaderKjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring
samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenr.: HANBAN-83987170649
Type: A
Restsaldo: 3.392.862,-
Restløpetid: 18 år 2 md
Term pr. år: 12
Type rente: Flytende
Rente: 7,70%
Sum andel fellesgjeld kr 78.000,- pr. 01.03.2024, følger seksjonen ved salg.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapSameiet har et positivt årsresultat for 2022 på kr. 220 226,-
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring
Polisenummer: 82658531
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 987 246,-
Som sekundærbolig Kr. 7 551 535,-
SameieSameie: Abbediengen Boligsameie,
-Sameiet består av 43 boligseksjoner i Harbitzalléen 16, 18, 20 og 26.
-Det er kun tillatt å benytte gass- og elektrisk grill på terrassene.
-Skilt til dørcalling og postkasse skal være ensartet.
-Dugnader avholdes vår og høst.
Planer i sameiet:
Styret er midt i et pågående arbeid for å utarbeide en vedlikeholdsplan for de nærmeste årene. Denne vil
legges frem for beboeren under årsmøtet. Det er ikke kalkulert med større vedlikeholdsarbeid
inneværende år. Blant annet skal det av brannhensyn vurderes bytte av innvendige dører.
Her legger styret opp til en egen vedlikeholdskonto, som vil bli spesifikt knyttet til dette prosjektet - dette for
å bygge startkapital. Hvordan prosjektene utover dette skal finansiers vil blir lagt frem og stemt over av
beboerne. Utover dette vil vedlikeholdsplanene beskriver, "need to og "nice to" oppgaver/vedlikehold over
de neste årene. Årsmøtet avholdes 06.06.2024
Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i
felleskostnadene og fellesgjeld, eller kapitalinnkreving.
Styrets arbeid:
2023:
Styrelder opplyser at det i 2023 ble gjort betydelig vedlikehold av utvendig fasade som inkl. blant annet
maling og utskifting av treverk der det var nødvendig, eksempelvis på enkelte balkonger.
2022:
Styret har jobbet med skadedyrfirma grunnet problemer med rotter inne på søppelrommet.
Søppelbeholdere har blitt byttet ut til beholdere med lokk både for restavfall- og for papirsøppel. Det måtte
bestilles vask av søppelrom to ganger fordi det ikke så ut der inne. Det ser ut til at problemet er løst.
Det har vært vannlekkasje i 20B grunnet fjerning av en vask. Vasken måtte fjernes på grunn av fuktskader
og mugg. Tilsvarende vask ble også fjernet fra 16A, men ingen lekkasje her. Ingen av disse ble brukt.
Styret har hatt befaring og innhentet tilbud for oppgradering av oppgang.
Det har vært store problemer med el-billadere. EvBox har vært veldig vanskelige å komme i kontakt med
siden de har flyttet til Nederland. Det er Nopek Elektro som utfører utbedring og reparasjon av disse, men
ikke uten at de får beskjed fra EvBox.
Dugnad ble avholdt hvor sameie fikk blant annet revet gjerdet som var ødelagt, satt opp nye benker, malt
og fikset kumlokk i garasjeanlegg.
Det har vært mye tid som har gått til dialog med Ajour for å få de til å utføre de vaktmestertjenestene det
foreligger avtale om. I perioder har de vært umulig å komme i kontakt med. Det må purres for snømåking,
gressklipping og lignende. Alle seksjonseiere skal ha oppgradert boksene sine fra Telia.
Ventilasjonsanlegget skal renses. Det er veldig mange år siden dette ble gjort, og det er på tide nå da det
anbefales med en rens hvert 4. år for optimal virkning.
Styret har prøvd å innhente tilbud til prosjektet med stigerør via Norconsult, men det foreligger ingen tilbud
enda.
Ellers henviser styret til styreprotokoller for resterende forefallende arbeid.
ForretningsførerObos Eiendomsforvaltning AS.
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdDet er tillatt å holde husdyr som hund og katt i leilighetene.
Forutsetningen er at dyrene skjøttes på en forsvarlig måte og ikke er til sjenanse for øvrige beboere. Ved
klager avgjør styret om husdyrholdet må opphøre.
Hunder skal alltid føres i bånd på eiendommen. Eier må fjerne eventuell avføring fra husdyr umiddelbart.
Eieren står ansvarlig for å utbedre skader som husdyret måtte påføre sameiets eiendom.
Se punkt om dyrehold i sameiets husordensregler.
Annet-Hvitevarer på kjøkken medfølger.
-Nattbord, ipad, panelovner, terrassevarmere og tv-benk medfølger.
-Lampen over spisebordet, knagg på stuevegg og høyttalere medfølger ikke
Høytalere kan kjøpes
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
1918/71-1/105 Bestemmelse om bebyggelse
19.04.1918
Bestemmelse om generende virksomhet
Overført fra: 0301-30/42
Gjelder denne registerenheten med flere
1938/7576-1/105 Bestemmelse om gjerde
25.06.1938
Bestemmelse om veg
REGULERING AV AREAL I FORBINDELSE MED VEGGRUNN/JERNBANEGRUNN
Overført fra: 0301-30/42
Gjelder denne registerenheten med flere
1957/10069-1/105 Best. om vann/kloakkledn.
28.08.1957
Overført fra: 0301-30/42
Gjelder denne registerenheten med flere
1957/15641-1/105 Bestemmelse om vannledn.
16.12.1957
Overført fra gnr 30 bnr 59
Overført fra: 0301-30/42
Gjelder denne registerenheten med flere
1958/6993-1/105 Bestemmelse om vannledn.
23.06.1958
Bestemmelse om vannledning
Overført fra: 0301-30/42
Gjelder denne registerenheten med flere
1974/20346-1/105 Bestemmelse om bebyggelse
18.10.1974
Overført fra: 0301-30/42
Gjelder denne registerenheten med flere
1979/1567-1/105 Erklæring/avtale
18.01.1979
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
Overført fra: 0301-30/42
Gjelder denne registerenheten med flere
1979/14508-40/105 Erklæring/avtale
06.06.1979
RETT TIL GARASJE NR.53
UtleieSeksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie
i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til
mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene
på årsmøtet.
Utleie av seksjonene skal først godkjennes av styret før utleie rettslig gjennomføres.
Styret kan ikke nekte uten saklig grunn. Som saklig grunn for nektelse ansees enhver påtenkt bruk av
seksjonen i strid med vedtektene. Hvis det er strid om fortolkningen av vedtektene i forbindelse med
denne påtenkte bruk, avgjøres fortolkningen av årsmøtet med simpelt flertall.
Seksjonseier forplikter seg ved utleie å gjøre leietaker oppmerksom på vedtekter, husordensregler og
øvrige bestemmelser som gjelder for sameiet. Ved utleie skal utleier underskrive at husordensreglene er
lest og akseptert.
Vei/vann/kloakkOffentlig.
Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen ligger på en tomt som er regulert til byggeområde for boliger ihht. reguleringsbestemmelse
S-2283. Oslo kommune vedtok 23.september 2015 en ny kommuneplan. Dette vil få betydning for en
rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. Reguleringskart ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta
kontakt med ansvarlig megler for nærmere informasjon.
Oslo er under stor utvikling og byggeprosjekter må påregnes. For informasjon om eventuelle arbeider i
nærliggende områder anbefaler vi et søk på plan og bygg sin sakinnsyn portal:
https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/
Pågående plansaker:
Abbediengveien 23 - Oppføring av Enebolig Saksnr.: 202000090.
Abbediengveien 21 - Oppføring av enebolig Saksnr.: 202000088.
Adventveien 15 - Riving av garasje og anneks, og oppføring av to eneboliger. Saksnr.: 201911387.
Ved Sigurd Iversens vei - Oppføring av basestasjon for mobil kommunikasjon - Telia Norge Saksnr.:
201609089.
Saksnr.: 200713038
Saken gjelder: BEKKEFARET 7. GNR. 28 BNR. 135. UTARBEIDE EGNE REGULERINGSPLANER MED
FORMÅL SIKRING AV NATURTYPER OG BIOLOGISK MANGFOLD. Bekkefaret (Mærradalen) Vedtatt plan
Detaljregulering.
Saksnr.: 201601319
Saken gjelder: ABBEDIENGENVEIEN 2-8 OG HARBITZALLEE 9-11. GNR. 30 BNR. 101 M.FL. Tilrettelegge
for en fortetting og en økt utnyttelse med hensikt å bygge boliger. 6 - 8 etasjer. Sakstype: Foreløpig plan.
Saksnr.: 201414412
Saken gjelder: Områderegulering for Skøyen. Sakstype: Foreløpig plan.
Saksnr.: 201710251
Saken gjelder: Harbitzalléen 2-12. Boliger. Sakstype: Foreløpig plan.
Saksnr.: 201517140
Saken gjelder: TINGSTUVEIEN 31. GNR. 5 BNR. 9 Ønske omregulere og tilrettelegge for
(Bolig)/Kontor/Forretning/ Bevertning/Tjenesteyting T-bane. 12 - 16 etasjer.
Planprogram for Fornebubanen (Fastsatt 10.07.2014). Planprogrammet er første fase i arbeidet med
reguleringsplaner for Fornebubanen og tilknyttet byutvikling fra Lysaker til og med Skøyen, som kan ses
på som en utvidelse av Fjordbyen. Planprogrammet redegjør for videre planarbeid og planprosess..
Store deler av Oslo er omfattet av reguleringsplan S-4220, vedtatt 15.03.2006, revidert 12.06.2013 og
17.3.2015, "Småhusplanen". Småhusplanene er under revisjon, og i påvente av ny regulering er det også
vedtatt et midlertidig tiltaksforbud på eiendommene som er omfattet av denne planen. Selv om
Småhusplanen og tiltaksforbudet ikke gjelder denne eiendommen, kan det være av interesse å kjenne til
revisjonen og du kan lese mer om dette her:
https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/revisjon-av-smahusplanen/
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.Oppgi ønsket overtagelsesdato i budskjema
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 9 500 000,- (Prisantydning)
kr 79 616,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 9 579 616,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 259 470,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 260 970,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 9 840 586,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 9 849 836,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringDet er ikke tegnet boligselgerforsikring ifbm. salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Oppgjør (Kr.6 000)
Provisjon (Kr.82 400)
Tilrettelegging (Kr.12 900)
Tinglysning sikringspant selveier (Kr.585)
Visnings-/overtagelseshonorar kr. 2.950,- pr. stk. (Kr.5 900)
Foto (Kr.5 500)
Innhenting av offentlige opplysninger (Kr.849)
Tilstandsrapport (Kr.9 550)
Innhenting av grunnbok (Kr.500)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører x 2 (Kr.2 650)
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Minstepakke - kun megleropplysninger (Kr.2 650)
Markedspakke 2 (Kr.19 900)
Totalt kr. (Kr.155 769)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer92-24-0093
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF / Partner Liv Else Mikkelsen
SaksbehandlereLiv Else Mikkelsen
EIE Sinsen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 94 80 01 30 / E-post: lemi@eie.no