EiendomSinsenterrassen 7, 0574 OSLO
MatrikkelGnr. 83 Bnr. 135 Snr. 8 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 58 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 54 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 4 kvm
ArealPrimærrom: 54 kvm, Bruksareal: 58 kvm, BRA-i: 54 kvm , BRA-e: 4 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1935
TomtEiet tomt 1831 kvm
Prisantydning4 590 000
TilstandsrapportTakstmann: Robert Wilhelmsen
Takstdato: 05.04.24
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 112 313,- pr.
Andel fellesformue kr. 0,-
Totalpris inkl. omkostningerkr 4 590 000,- (Prisantydning)
kr 112 313,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 702 313,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 119 050,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 120 550,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 822 863,- (Totalpris inkl omkostninger)
FelleskostnadKr. 5 333,- pr. mnd.
EierAmira Hodzic
Nedim Hodzic
ParkeringSameiet har 15 parkeringsplasser som leis ut etter venteliste. Pris pt. kr. 600,- pr. måned + et
registreringsgebyr.
Seksjonseiere som ønsker å leie parkeringsplass kan melde fra til styret som vedlikeholder liste over
hvem som disponerer parkeringsplassene og venteliste. Ventetid må påregnes.
Gateparkering etter gjeldende bestemmelser.
Beboerparkering etter gjeldende bestemmelser for området.
Følgende priser gjelder for beboerparkering for 2024 i indre by:
Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5950 kroner for ett år
El-bil: 2000 kroner for ett år
Motorsykkel og moped: 2975 kroner for ett år
El-motorsykkel og el-moped: 1000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendring. For mer informasjon, se Oslo kommune sine hjemmesider:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/
BeliggenhetKort vei til offentlig kommunikasjon som buss og trikk i Trondheimsveien og T-bane på Sinsen som er
tilknyttet den nye T-baneringen som gir kort reisevei til Oslo sentrum, HiOA, UiO og BI Nydalen. 31 bussen
går for øvrig 24 timer i døgnet til/fra byen. Ta bussen opp til Årvoll - her ligger Grefsenkollen Alpinsenter og
inngangsportalen til friluftsparadiset Lillomarka. Flybussen går også fra Trondheimsveien (Rosenhoff) to
ganger i timen.
Flere rekreasjonsområder som for eksempel Torshovdalen kun tre minutters gange fra leiligheten, mens
Torshovparken, Sofienbergparken og Botanisk Hage også ligger en liten gåtur unna.
Grünerløkka og Torshov med sitt pulserende byliv er innen gangavstand. Her har du et meget godt utvalg
av caféer, butikker, spisesteder og mye annet. For de treningsglade finnes det både Fresh Fitness, Bare
Trening og SATS i nærområdet. Det er også kort avstand til Storo Storsenter med en rekke butikker,
dagligvare, vinmonopol, bank, apotek, frisør m.m.
TomtEiet tomt, 1831 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderDet totale bruksarealet fordeler seg som følger:
BRA 58 m²
- BRA-i 54 m²: (Entré/gang, bad, 2 soverom, stue og kjøkken)
- BRA-e 4 m²: (Kjellerbod)
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på
fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt
ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteHovedbærekonstruksjon i betong. Yttervegger oppført i teglstein. Flatt tak tekket med papp/membran.
Vinduer med isolerglass. Felles trappegang med trapp i støpt terrazzo.
Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.
Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) i tilstandsrapport:
Vinduer og dører
Vinduene er datert 2001. Entredør med ukjent alder. Normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning.
Punktering er påregnelig som følge av vanlig slitasje.
TG-2 gis grunnet elde og slitasje.
Etasjeskille og gulv på grunn
Etasjeskiller fremstår i normal forventet stand på bakgrunn av visuelle observasjoner og bruk av
niveleringsutstyr. Det er ikke registrert forhold som tyder på svekkelser i konstruksjonen. Skjevheter og
ujevnheter ble registrert.
Lokalt avvik er målt opp til 12 mm. Totalt avvik er målt opp til 18 mm.
Oppgitte skjevheter gis TG-2.
Kjøkken - Oppsummering av avtrekk
Avtrekk med kullfiltervifte gis TG-2 (ref. NS3600).
Elektrisk
Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt. Dersom
ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst.
TG-2 gis grunnet manglende dokumentasjon på el-anlegget, samt manglende el-kontroll de siste 5 år.
Anbefalte tiltak: Det anbefales en utvidet el-kontroll.
Vannbåren varme
Anlegget er ikke vurdert av takstmann grunnet manglende kompetanse. Ingen lekkasjer ble
observert/registrert på befaringsdagen.
Radiatorer og røropplegg gis TG-2 grunnet alder.
Ventilasjon
Ventilering er ikke tilfredsstillende.
Oppgitte avvik gis TG-2.
Anbefalte tiltak: Bedring av ventilasjon.
Våtrom: Bad/Vaskerom - Oppsummering av ventilasjon
TG-2 er satt pga naturlig avtrekk selv om løsningen tilfredsstiller forskriften ved byggeåret.
Øvrig: Radon
Det er ikke utført radonmålinger i boligen.
Oppgitt avvik gis TG-2 (ref. NS3600).
Anbefalte tiltak: Det anbefales å utføre målinger for å kartlegge radonkonsentrasjon i boligen.
For ytterligere informasjon se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter seg
grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig
godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle
bygningstekniske spørsmål.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema:
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Hvis nei, gå til punkt 3.
Ja, kun faglært. Firmanavn: Oslo byggentreprenør.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: nytt bad og soilrør i 2018.
2.1 Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
Ja. Firmanavn: Oslo byggentreprenør.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: 2018.
2.2 Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
Ja. dokumentasjon kan fremskaffes (Oslo Byggentreprenør ).
4. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
Ja, kun faglært. Firmanavn: Oslo byggentreprenør.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: 2018.
28. Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr i sameiet/laget/selskapet som
f.eks. rotter, mus, maur eller lignende?
Ja. Det ble i 2022 oppdaget kakerlakker i en annen leilighet i samme oppgang. Dette ble fjernet av
Anticimex, og det har ikke vært noen flere tilfeller siden. Skadedyr ble aldri oppdaget i vår leilighet.
BruksarealBruksareal: 58 kvm
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest datert 1937 som omhandler våningshus Sinsenterrassen 1-9.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingFjernvarmeanlegg med radiatorer.
Gulvvarme på bad.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter G
Kommunale avgifterDet gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
imellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 5 333,-
pr.mnd.
Betjening andel fellesgjeld, internett, drift, felles bygningsforsikring, dugnad, kommunale avgifter, forretningsførsel, vedlikeholdsfond
Herav;
Felleskostnader drift: 3462,-
Dugnadstillegg: 50,-
Reduksjon avdrag IN-lån: -416,-
Reduksjon renter IN-lån: -713,-
Avdrag IN-lån: 802,-
Renter IN-lån: 1377,-
Avsetning vedlikeholdsfond: 506,-
Internett: 265,-
Renter og avdrag på fellesgjelden reguleres månedlig i henhold til gjeldende rente i banken. Det sendes
ikke ut spesielt varsel ved endring av lånekostnadene.
Styreleder opplyser at sameiet har en vedlikeholdsplan, men at det pt. ikke foreligger noen konkrete
planer om økning av fellesgjeld eller felleskostnader. Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra
eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i felleskostnadene og fellesgjeld.
Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Boligsameiet er sikret mot tap av felleskostnader i Klare Finans AS. Boligsameiet er, etter gjeldende
bestemmelser fastsatt av finansieringsselskapet, sikret mot tap som følge av at en seksjonseier unnlater
å betale sine felleskostnader. Avtalen om sikring er gyldig til avtalen sies opp av en av partene.
Oppsigelsesfrist er 1. desember med gyldighet fra førstkommende årsskifte.
Faste løpende kostnaderKjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring
samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.
Spesifikasjon av fellesgjeldSpesifikasjon av lån:
Lånenummer: 12135847362, DNB Bank ASA
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 26.03.2024: 7.2% pa.
Antall terminer til innfrielse: 56.9998
Saldo per 26.03.2024: 7 233 316
Andel av saldo: 112 313
Første termin: 30.03.2018Første avdrag: 30.06.2018 ( siste termin 28.02.2038 )
Sum andel fellesgjeld kr. 112 313,- følger seksjonen.
IN-ordning: Det er anledning til å nedbetale på lånet den 15. mars og 15. september, forutsatt flytende
rente. Usbl må kontaktes senest to uker før nedbetaling.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapSameiet har et positivt årsresultat for 2022 på kr. 1 045 705.
Forsikring med polisenummerIf Skadeforsikring NUF
Polisenummer: SP1336839
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 265 921,-
Som sekundærbolig Kr. 4 810 498,-
SameieSameie: Boligsameiet Sinsenterrassen 1-9, Orgnr: 971284412
Sameiet består av 40 boligseksjoner og 1 næringsseksjon.
Alle seksjonene, med unntak av seksjon nummer 1 (Kjellerrommet) og seksjon nummer 10 skal kun
tjene som bolig. Seksjon nummer 10 kan drives som tannlegekontor.
-Sameiets hjemmeside: https://www.sinsenterrassen1-9.no/
-Sameiet har en serviceavtale med Andenæs om rørleggertjenester.
-Vaktmester for sameiet er Fra vaktmesteren. Kontakt med vaktmester skal gå via styret.
-Sameiet har en kollektiv avtale om internett (grunnpakke) med Telia som betales via husleien.
-Alle dører i fellesarealer låses opp med enten nøkkelbrikke eller app på telefon.
-Vaskeriet er i kjelleren i oppgang 3, inngang fra bakgården. Det er en egen nøkkel for tilgang til vaskeriet.
Denne nøkkelen kan anskaffes mot en avgift på 50 kroner per måned. Kontakt styret for å få nøkkel.
-Seksjonseier plikter å skaffe skilt til postkasse. Klistrelapper, bruk av tusj eller tilsvarende er ikke tillatt.
Informasjon fra styret:
Sameiet har en vedlikeholdsplan som ikke har vært revidert av det nye styret. Styreleder opplyser videre at
det ikke er noen umiddelbare planer om oppstart av prosjekter. Styret har et vedlikeholdsfond som alle
betaler inn til månedlig.
Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold og tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i
fellesgjeld og felleskostnader.
Styreleder opplyser at det på årsmøtet skal på forslag fra to seksjonseiere stemmes over hvorvidt styret
skal undersøke nærmere om det er mulig å bygge balkonger. Skulle dette realiseres, vil fellesgjeld måtte
øke. Styret anser mulighetene som lave pga reguleringen. Samme forslag ble nedstemt for to år siden.
Styrets arbeid 2022:
Styret har i året som gikk arbeidet mye med utskifting av vinduer og dører i bakgården, som vi hadde
anbud på høsten 2021. Det har vært store utfordringer med å få godkjent utskiftingen av Byantikvaren, selv
om vi la opp til samme type vinduer som til slutt ble godkjent i naboblokken. Byantikvaren ville ikke
godkjenne bytte av dørene mot bakgården med identiske kopier, så dette ble vi nødt til å ta ut. Vi fikk til
slutt godkjenning i juli på søknaden som ble sendt inn i november. Vinduene ble byttet ut på slutten av
året og vi har nå alle vinduer oppe på en tilstand som gjør at vi kan utføre en samlet utskifting av alle
vinduer om ca. 20 år.
Som vedtatt på årsmøtet i fjor utførte vi utskifting av låser i sameiet med nye digitale låser som låses opp
med brikke eller fra mobil. Etter litt småting i oppstarten har dette fungert bra og det blir spennende å se
hvilke nye tjenester og muligheter dette kan gi oss fremover.
Av annet arbeid har vi montert en sykkelrampe i trappen opp fra oppgang 1 til bakgården, slik at det er
enklere å komme inn og ut der med sykkel.
Det ble på årsmøte 2023 vedtatt følgende endringer i husordensreglene:
-Seksjonseier plikter å skaffe skilt til postkasse. Klistrelapper, bruk av tusj eller tilsvarende er ikke tillatt.
-Trenger du nye nøkkelbrikker til inngangsdører, boddører og søppelrom, vennligst henvend deg til styret.
Hvis nøkkelbrikke er mistet, må dette rapporteres til styret, slik at tilgang kan fjernes.
Utført vedlikehold i sameiet:
2022 Bygning: Pusset og malt rekkverk balkonger
2022 Bygning: Nye låser med nøkkelbrikke og app
2021 Bygning: Byttet ekspansjonskar for varmeanlegget
2020 Dører og vinduer: Pussing og oljing av inngangsdører foran
2020 Uteområde: Ny hekk
2020 Uteområde: Maling av søppelskuret
2020 Elektro: Nye lys i oppganger, boder og ute
2019 Oppganger: Montering av sykkelstativ i kjellere
2019 Elektro: Nye lys i kjellere
2018 Oppganger: Nytt callinganlegg
2018 Brann: Montering av brannslukningsapparater i fellesarealer
2018 Bygning: Rens av avtrekkskanaler, montering av vifter på taket
2018 VVS: Bytte av soilrør og vannrør badestammer og kjøkkenstammer, rørfornying av bunnledning,
nye bad
2016 Brann: Montering av Get Safe brannvarslere i fellesarealer
2015 Oppganger: Nye postkasser
2015 Oppganger: Oppussing oppganger
2014 Dører og vinduer: Nye vinduer trappeoppganger, bytte eller maling av vinduer til leiligheter
2014 Bygning: Rehabilitering av takgesimser. Gamle beslag rivet skader utbedret, armering beskyttet
og nye beslag satt på plass.
2014 Dører og vinduer: Vask, rens, slip og maling/oljing inngangsdører foran og bak
2012 Elektro: Oppgradering trappelys
2012 Dører og vinduer: Nye låser dører fra bakgård
2008 Uteområder: Oppussing av bakgård, satt opp søppelskur
2008 Bygning: Oppussing av fasade
2000 Bygning: Bytte av takpapp
1996 Dører og vinduer: Bytte av dører til leiligheter og kjellere
1996 Dører og vinduer: Bytte av balkongdører
ForretningsførerBoligbyggelaget Usbl.
StyregodkjenningDet er ikke krav til styregodkjenning av ny eier.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdDet er generelt forbud mot dyrehold, men styret kan gi dispensasjon. Det må søkes om styrets tillatelse til
dyrehold. På grunn av rottefare må fugler ikke mates fra leiligheten eller friarealene. Hundeekskrementer
fra eget dyrehold må plukkes opp.
DiverseInformasjon ved oppussing av leiligheter:
-Sluk på bad er å anse som sluttpunktet for felles rør, det er dermed ikke tillat, uten å søke tillatelse, å
gjøre endringer på sluket.
-Det er ikke tillatt å gjøre endringer i noen av byggets bærende konstruksjoner. De bærende veggene i
Sinsenterrassen dreier seg her om veggene mellom seksjonene, trapperomsvegger, og bjelken som går
igjennom stue, soverom og kjøkken, samt søyle i gang. Det er imidlertid viktig å vite at vegger kan være
stabiliserende selv om de ikke er bærende. Dette har vist seg å være tilfelle ved utvidelse av
baderommene i 2018, og det er her montert bjelker for å stive opp etasjeskiller. I praksis vil dette bety at
seksjonseier kan fjerne ikke-bærende vegger, men seksjonseiere må imidlertid trolig betale for
forsterkninger av etasjeskillet.
-Det er ikke tillat å installere egne motoriserte/mekaniske vifter på bad, kjøkken eller ut vindu.
Annet-Integrerte hvitevarer på kjøkkenet (mikro, ovn, induksjonsplaten, oppvaskmaskin) medfølger.
-Fryseskap i gangen medfølger ikke.
-Taklampe, tv og veggfeste til tv i stuen medfølger ikke.
-Vaskemaskin medfølger ikke.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
1958/4338-1/105 Skjønn
22.04.1958
Overført fra: 0301-83/135
Gjelder denne registerenheten med flere
1975/25934-3/105 Erklæring/avtale
19.12.1975
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 5,000
MED PRIORITET ETTER 100 % AV FØRSTE KJØPESUM
Gjelder denne registerenheten med flere
UtleieSeksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie
i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til
mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene
på årsmøtet.
Seksjonseiere er pliktig å melde inn leietakere til styret. Seksjonseier skal melde inn navn,
telefonnummer utleog e-postadresse på leietake.
Seksjonseier plikter å informere leietaker om husordensreglene. Manglende oppfølging av sameiets
regler kan medføre utkastelse og/eller tvangssalg.
Vei/vann/kloakkOffentlig.
Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig m.tilh. anlegg i reguleringsplan.
Pågående saker i området:
Saksnummer 201813816: Vedtak om midl. forbud mot tiltak: Plan- og bygningsetaten vedtar midlertidig
forbud mot tiltak i påvente av regulering/omregulering, jf. plan- og bygningsloven§ 13-1. Plan- og
bygningsetaten har etter anmodning fra Byantikvaren besluttet at hele området nedlegges midlertidig
forbud mot tiltak på bakgrunn av en stadig økende takt av endringstiltak i området. Forbudet har ikke som
hensikt motsette seg rehabiliteringer og mindre tiltak som er i tråd med byantikvarens føringer. Se Plan-
og Bygningsetatens hjemmesider:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?direct=Y&mode=&caseno=201813816
Saksnummer 202104870: Dag Hammarskjölds vei - Riving og etablering av anlegg for vann og avløp.
Saksnummer 201312165: Hans Nielsen Hauges gate 43 - Detaljregulering - Byggemarked.
Løvenskiold Eiendom AS foreslår å regulere et område på 9,8 daa til forretning for plasskrevende varer,
for å reguleringsmessig sikre dagens bruk og tillatelser for byggevareforretningen Maxbo. Planområdet er
hovedsakelig regulert gjennom Kommuneplan 2015, avsatt til transformasjonsområde i indre by, dvs.
område der det kan vurderes høy tetthet og sikres bymessig/arkitektonisk kvalitet . Det foreslås å regulere
området til forretning for plasskrevende varer, kombinert formål gang -og sykkelvei/annen veggrunn
-grøntareal, gang -og sykkelveg, annen veggrunn -grøntareal, samt trasé for jernbane. Bygget foreslås
med inntil 2 etasjer og maks BRA = 4270 m². Dette tilsvarer dagens bygg, supplert med en ny
mesaninetasje. I tillegg foreslås det 657 m² til utvendig lagring og 1260 m² til parkering (ca. 70 p -
plasser.
Store deler av Oslo er omfattet av reguleringsplan S-4220, vedtatt 15.03.2006, revidert 12.06.2013 og
17.3.2015, "Småhusplanen". Småhusplanene er under revisjon, og i påvente av ny regulering er det også
vedtatt et midlertidig tiltaksforbud på eiendommene som er omfattet av denne planen. Selv om
Småhusplanen og tiltaksforbudet ikke gjelder denne eiendommen, kan det være av interesse å kjenne til
revisjonen og du kan lese mer om dette her:
https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/revisjon-av-smahusplanen/
Oslo by er stadig under endring/utvikling, bygg settes opp, rehabiliteres og rives ned. Vi anbefaler derfor
alle budgivere å sette seg inn i gjeldende reguleringsbestemmelser.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 4 590 000,- (Prisantydning)
kr 112 313,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 702 313,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 119 050,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 120 550,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 822 863,- (Totalpris inkl omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Foto (Kr.5 000)
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Visnings-/overtagelseshonorar pr. stk. (Kr.3 000)
Provisjon (Kr.47 623)
Tilrettelegging (Kr.15 000)
Grunnpakke brl/sameie (Kr.14 500)
Markedspakke (Kr.18 900)
Oppgjør (Kr.6 000)
Totalt kr. (Kr.118 523)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer92-24-0068
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF / Partner Siamak Ebrahimi
SaksbehandlereSiamak Ebrahimi
EIE Sinsen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 91 72 47 25 / E-post: se@eie.no