EiendomRinggata 2C, 0577 OSLO, Etasje: 4
MatrikkelAksjebrevnr. Aksje nr 174 Orgnr. 921580029 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformAksje
ArealerTotalt BRA 44 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 39 kvm
Følgende rom er inkludert i internt bruksareal:
- BRA-e (eksternt bruksareal): 5 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 3 kvm
Leiligheten disponerer 1 kjellerbod og 1 loftsbod. Bodene er merket med nr. R2C og er oppmålt til
henholdsvis 3 m² og 2,3 m².
ArealPrimærrom: 38 kvm, Bruksareal: 44 kvm, BRA-i: 39 kvm , BRA-e: 5 kvm , TBA: 3 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Byggeår1940
TomtEiet tomt 2452 kvm
Prisantydning3 900 000
TilstandsrapportTakstmann: Christian Blom Kjerulf
Takstdato: 10.04.24 11:36
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 190 000,- pr. pr. 01.03.24
Andel fellesformue: kr. 19 699,- pr. pr. 31.12.23
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 3 900 000,- (Prisantydning)
kr 190 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 090 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 14 058,- (Transportgebyr, pantattest og pantenotering)
--------------------------------------------------------
kr 14 058,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 104 058,- (Totalpris inkl omkostninger)
FelleskostnadKr. 3 725,- pr. mnd.
For krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra selskapsforholdet har selskapet panterett i
aksjen(e) foran alle andre heftelser
Felleskostnad inkludererFellesutgiftene på 3. 725,- inkl.:
Varmtvann og oppvarming (fjernvarme, internett, vaktmestertjeneste, vektertjeneste, gartnertjeneste
(fellesareal), trappevask kommunale avgifter og forretningsførsel.
Det gjøres oppmerksom på følgende ifm. vindus- og balkongdørprosjektet (informasjon gitt av styreleder i
boligselskapet): Angående utskiftning av balkongdører/vinduer så vil boligselskapet øke fellesutgiftene i
takt med når rentene på lånet begynner å løpe. Boligselskapet vet ikke på nåværende tidspunkt hvor mye,
da dette avhenger av totalkostnaden på prosjektet og også støtte fra Enova.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.
EierIna Kristine Talmo
BeskrivelseVelkommen til fine Ringgata 2C!
Bygården ligger i en blindgate, så her er det lite biltrafikk. Samtidig bor du kun 2 minutters gange fra
Tøyen Torg, hvor du har "alt" av handlesteder, kaféer og restauranter, og ikke minst bredt kollektivtilbud
med både buss og T-bane.
Her bor du supersentralt til, samtidig som at omgivelsene oppleves som rolige. Herlig, eller hva?
Selve leiligheten ligger i 4. etasje. Hele leiligheten vender ut mot fine fellesarealer, som virkelig kommer
til sin rett om sommeren. Det er et godt stykke frem til neste bygård, så man opplever leiligheten som
usjenert. Her har man utsyn mot trær og beplantning, og masse himmel.
Entréen har et ganske stort kott, med plass til både yttertøy, støvsuger og vaskeutstyr, og annet tilbehør
som er nyttig å ha lett tilgjengelig i hverdagen.
Badet fremstår som fresht og moderne. Det ble rehabilitert i 2013, i aksjelagets regi. Det er vannbåren
varme i både gulv, og i håndklestativet som er montert på vegg. Oppvarmingen dekkes via fellesutgiftene.
Det er fliser på gulv og vegger. Dusjen har innfellbare dører, som sparer gulvarealet. I hjørnet er det plass
og opplegg til vaskemaskin. Oppbevaringsplass har du i skuffen under vasken, og i speilskapet.
Kjøkkenet er romslig, og har plass til koselig spiseplass ved vinduet. Her har du rikelig med benkeplass.
Hvitevarene følger leiligheten ved salg, og inkluderer oppvaskmaskin, stekeovn og koketopp, og kjøleskap
med frysedel.
Stuen har adkomst til balkongen - den er vestvendt, og har gode solforhold (ettermiddags- og kveldssol).
Du kommer til å digge det grønne utsynet, så snart våren får fart på seg. Uteområdene er pent
opparbeidet og velholdt.
Garderobeskapet er montert i 2022, og følger leiligheten ved salg. Alkoven har plass til romslig seng, og
er skjermet fra stuen.
Leiligheten disponerer 1 kjellerbod og 1 loftsbod. Bodene er merket med nr. R2C og er oppmålt til
henholdsvis 3 m² og 2,3 m².
ParkeringDet er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt -
også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5 950 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2 975 kroner for ett år
- El-bil : 2 000 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1 000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.
BeliggenhetLeiligheten i Ringgata 2 C ligger i et veletablert boligområde på Tøyen, med umiddelbar nærhet til
områdes fasiliteter, som offentlig kommunikasjon, service, et rikelig utvalg av restauranter og et yrende
kafeliv, vinmonopol, flere treningssentre, et helårsbad, parkområder og mye mer!
Nærområdet har i senere tid gjennomgått et stort løft, både estetisk og trafikkmessig, med grøntområder,
beplantning av trær og har mål om en trafikkreduksjon på hele 40%.
Særdeles god offentlig kommunikasjon. Ca 2 minutters gange til Tøyen Torg og Tøyen T-bane, et
knutepunkt for store deler av byens offentlige kommunikasjon. Her går alle 5 linjer. Med forbindelser til
sentrum herunder Jernbanetorget (ca.5 min), Nydalen (8 min), samt flybuss og flere bussforbindelser ut
av byen.
Leiligheten ligger som nevnt rett ved Tøyen Torg med restauranter, kafé, apotek og matbutikker.
Tøyenparken og Botanisk hage (en av Oslos flotteste parker) ligger kun cirka 5 minutter unna.
En cirka 10-minutters spasertur unna er populære Grünerløkka med sitt pulserende storbyliv. Her har du
et rikt utvalg av trendy barer og spise- og serveringssteder ,og butikker av alle slag. Den gode
filmopplevelsen er sikret hos Ringen kino, Europas første heldigitale nybygde kino. Like i nærheten av
Grünerløkka finner vi også Vulkan og Mathallen med sitt rike tilbud av ferske råvarer og spisesteder.
Du har mange treningsmuligheter i området. Crossfit gamlebyen ligger kun 5 min unna til fots. Barry´s
Bootcamp i Barcode nås på ca. 5 minutter på sykkel.
I år er det planlagt at den nye Tøyenbadet skal stå ferdig, og det vil være fine muligheter for svømming
innendørs og utendørs.
BebyggelseDet er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
TomtEiet tomt, 2452 kvm
AdkomstSe vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
ByggemåteUTVENDIG
Bygget er oppført med såle på antatt faste masser. Bærende konstruksjoner i betong. Skillende vegger og
etasjeskille i betongkonstruksjon. Yttervegger med teglstein. Saltak tekket trolig med takstein.
BALKONG
Vestvendt balkong i betongkonstruksjon. Oppmålt til ca. 3m2. Tretremmer på gulv.
Se vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.
OVERFLATER
Gulv: Laminatgulv i stuen. Kjøkken og entré med parkett. Flislagt gulv på bad.
Vegger: Vegger med malt miljøstrie. Flislagte vegger på bad.
Himling: Malte flater.
DØRER
Formpressede innerdører. Ukjent alder, men av nyere årgang.
VENTILASJON
Det er mekanisk avtrekk på kjøkken og bad. Kjøkkenventilator med kullfilter.
STOPPEKRAN
Stoppekranen er plassert bak trykkpanel for wc. Den er ikke mulig å funksjonsteste uten å demontere
ramme og er derfor ikke funksjonstestet av takstmannen.
OPPVARMING
Leiligheten blir oppvarmet av radiatorer tilknyttet fjernvarmeanlegg. Det er også vannbåren varme i gulv på
badet, og i håndklestativet på badet. Dette er inkludert i fellesutgiftene.
SIKRINGSSKAP
Sikringsskapet er plassert i felles oppgang utstyrt med automatsikringer.
PrimærromPrimærrom: 38 kvm
Kott utgjør 1 kvm sekundærrom (S-rom)
BruksarealBruksareal: 44 kvm
BoderI tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 2 boder:
Kjellerbod på 3 m² og loftsbod på 2,3 m².
StandardEiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er
vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2 og TG 3:
TG2 - Avvik som kan kreve tiltak
Bygningen har malte trevinduer med 2-lags glass. Årstall: 1989
Vurdering av avvik:
Vinduene fungerer, men det er en del aldersrelatert slitasje.
Konsekvens/tiltak
• Tiltak:
Tid for utskifting nærmer seg.
Dører
Bygningen har malt balkongdør i tre.
Årstall: 1989 Kilde: Produksjonsår på produkt
Vurdering av avvik:
• Det er avvik:
Balkongdøren fungerer, men det er en del aldersrelatert slitasje. Noe treg vrider/ låsemekanisme.
Konsekvens/tiltak
• Tiltak:
Tid for utskifting nærmer seg.
Meglers kommentar: Prosjekt for bytte av vinduer og balkongdør er igangsatt av aksjelaget.
Balkonger, terrasser og rom under balkonger
Vurdering av avvik:
• Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder.
Konsekvens/tiltak
• Andre tiltak:
Det gjøres oppmerksom på noe lavere høyde enn dagens krav.
Innvendige vannledninger er av kobber og trolig noe plast. Noe utenpåliggende forkrommete rør i bad.
Vurdering av avvik:
Stoppekranen er plassert bak trykkpanel for wc. Den er ikke mulig å funksjonsteste uten å demontere
ramme og er derfor ikke funksjonstestet.
Konsekvens/tiltak
• Tiltak:
Plassering av stoppekranen anses ikke som optimal. Alternativ løsning for plassering anbefales.
Leiligheten blir oppvarmet av radiatorer tilknyttet fjernvarmeanlegg.
Vurdering av avvik:
• Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på anlegg for vannbåren varme.
Den ene festebranketten for radiatoren i stuen er defekt e.l.
Konsekvens/tiltak
• Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader
plutselig oppstå på eldre anlegg. Radiatoren bør festes som tiltenkt i stuen.
TG 3 Store eller alvorlige avvik
Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn
Etasjeskiller er av betongdekke.
Vurdering av avvik:
• Målt høydeforskjell på over 30 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 3 gis med bakgrunn i
standardens krav til godkjente måleavvik.
Målt ca 30 mm i kjøkken og 40 mm i stuen.
Konsekvens/tiltak
• For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk
rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan
man vurdere slike tiltak.
Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000
Ikke undersøkt: Hulltaking (på bad) er ikke foretatt da det ikke er fysisk mulig pga tilliggende
konstruksjoner.
Oppsummering av egenerklæringsskjema
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
- Ja, kun faglært.
Firmanavn: AF-Gruppen
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Badet er rehabilitert i aksjelagets regi i 2013 - Henviser til
styret angående mer konkret informasjon om arbeidet. Samsvarserklæring og våtromssertifikat kan
oversendes dersom ønskelig.
2.1 Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
- Ja.
Firmanavn: AF-Gruppen
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Dokumentasjon kan oversendes.
2.3 Er arbeidet byggemeldt?
- Ja. Henviser til styret ved videre spm.
4. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
- Ja, kun faglært.
Firmanavn: AF-Gruppen
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Ved rehabilitering av bad i 2013.
7. Kjenner du til om det er/har vært skjevheter/setningsskader, f. eks. riss/sprekker i mur, skjeve gulv eller
lignende?
- Ja. Mindre sprekk i vinduskarm på kjøkken.
27. Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedrørende eiendommen som kan medføre økte
felleskostnader/økt fellesgjeld?
- Ja. Alle vinduer og balkongdører i aksjelaget skal byttes i 2024, dette medfører en økt fellesgjeld på i
underkant av 50 000kr.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger attestert "ekspedisjonsdokument" på bygget datert 1939.
Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på
byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved
eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for
bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.
Det foreligger ferdigattest på modernisering av 62 bad og utskifting av innvendige røranlegg, datert
02.09.2015. Ferdigattesten gjelder utskifting av vann- og avløpsrør i hele bygningen i forbindelse med
modernisering av 62 eksisterende bad samt. oppgradering av ventilasjonssystemet i Ringgata 2A-E.
Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra
kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan-
og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til
tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt
eller godkjent.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Elektrisk anlegg:
Sikringsskapet er plassert i felles oppgang utstyrt med automatsikringer.
Spørsmål til eier:
1. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
Ukjent: Eier har nylig utbedret noen avvik som ble påvist under befaring for denne rapporten.
Samsvarserklæring for dette foreligger.
2. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights,
stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig
tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank
- Nei
Generelt om anlegget
3. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
- Nei
4. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å
sjekke uten å fjerne kapslinger?
- Nei
Inntak og sikringsskap
5. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
- Ja
6. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og
helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet elkontroll?
- Nei
Det anbefales på generelt grunnlag en el. sjekk av el. anlegget når det finnes lite kjennskap til og/ eller
det ikke forligger noe dokumentasjon.
OppvarmingLeiligheten blir oppvarmet av radiatorer tilknyttet fjernvarmeanlegg.
I følge informasjon gitt av selger, var fjorårets strømforbruk på 752 kWh. Vi gjør oppmerksom på at
strømforbruk naturligvis vil variere fra husstand til husstand.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter C
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
i mellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 3 725,-
pr.mnd.
Vannbåren oppvarming (radiator og gulvvarme på bad), varmtvann, betjene andel fellesgjeld, kommunale avgifter, løpende drift, renhold og vaktmestertjenester i fellesarealer.
Faste løpende kostnaderFellesutgifter, strøm og innboforsikring.
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenr.: 1OB928-98207367567
Type: Annuitet
Restsaldo: 58.039.791,-
Restløpetid: 29 år 1 md.
Term pr.år: 12
Type rente: Flytende
Rente (22.03.2024): 5,73%
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
Planlagt gjennomføring av utskifting vinduer/ verandadører 2024, finansieres av nytt låneopptak kr
20.850.000-. Vi gjør oppmerksom på at opplyst lånebeløp kan endres.
Årsregnskap2023: Årets resultat vises i resultatregnskapet som et underskudd på kr 494.797,- og foreslås ført mot
egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Det ble i 2023 betalt avdrag
med kr 908.136,-.
Arbeidskapitalen vises i balansen ved å trekke kortsiktig gjeld fra omløpsmidler og viser aksjeselskapets
likviditet. Arbeidskapitalen pr. 31.12.2023 var kr 5.457.391,-.
Budsjettet for 2024 er basert på 5 % økning av felleskostnadene fra 01.01.2024. Se budsjettet i
2024-årsmøteinnkallingen.
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring
Polisenummer: 79519925
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 938 430,-
Som sekundærbolig Kr. 3 566 034,-
AksjelagAksjelag: Tøyenparken Boligselskap AS, Orgnr: 921580029
Boligen er en aksjeleilighet, og selve eiendommen eies av et aksjeselskap (Boligaksjeselskapet). Et boligaksjeselskap har flere likhetstrekk med borettslag. Kjøp av en aksjeleilighet innebærer at man kjøper en aksje i boligaksjeselskapet som gir borett til en bestemt bolig i eiendommen. Det påløper ikke dokumentavgift når man kjøper en aksjeleilighet, og leiligheten tinglyses ikke i Grunnboken. Din rettighet som eier registreres i stedet i aksjeeierboken.
Boligaksjeselskaper reguleres av aksjeloven og deler av borettslagsloven, der §§ 1-5, 4-2, kapittel 5 samt § 13-5 gjelder tilsvarende for boligaksjeselskaper, jf. borettslagsloven § 1-4. Eierne av aksjene får medbestemmelsesrett i boligaksjeselskapet sammen med de øvrige aksjonærene, innenfor rammene av aksjeloven, selskapets vedtekter og borettslagsloven.
Selve kjøpsavtalen er regulert av kjøpsloven, men en forutsetning for salget er at avhendingsloven gjelder så langt den passer.
Interessenter oppfordres til å sette seg inn i boligaksjeselskapets vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning som kan fås ved henvendelse til megler.
Aksjeselskapet består av 247 leiligheter knyttet til aksjer. AS Tøyenparken Boligselskap er registrert i
Foretaksregisteret i Brønnøysund med
organisasjonsnummer 921580029, og ligger i bydel Gamle Oslo i Oslo kommune Gårds- og
bruksnummer: 229, 105 107 84 85
Planlagte prosjekter:
Vinduer og balkongdører:
Selskapet har på ekstraordinær generalforsamling 31.01.2024 vedtatt å skifte samtlige vinduer og
balkongdører. Dette blir gjennomført i løpet av 2024. Selskapet har tatt opp et byggelån i forbindelse med
dette, og fellesutgiftene vil økes når renter på dette begynner å løpe. Det er forventet at prosjektet medfører
vesentlig mindre energiutgifter for selskapet.
Det skal monteres nye vinduer og balkongdører i alle leilighetene i aksjelaget i perioden uke 17- uke 42 i
2024. Arbeidet skal gjøres inne i hver leilighet og arbeidet i oppgang 2C er estimert å foregå i uke 19-21.
Nye vinduer og balkongdører leveres med aluminiums kledning utvendig og treverk innvendig i farge
standard hvit NCS S0502-Y Åpningsfunksjonen på vinduene vil primært bli utadslående sidesving og
toppsving. Det er beregnet 3-lags energi glass med en gjennomsnittlig U-verdi 0,94. Innvendig leveres
utforinger og gerikter i standard hvit NCS 0502-Y og Werzalit blomsterbrett. Selger har fått estimert en
økning i fellesgjeld, på ca. 50 000,-. Vi tar forbehold om endelig størrelse. Lånet er ikke utbetalt pt. På
spørsmål fra megler svarer styreleder følgende vedrørende størrelse på økning av fellesutgifter: Styret vet
ikke på nåværende tidspunkt hvor mye, da dette avhenger av totalkostnaden på prosjektet og også støtte
fra Enova. Kjøper må regne med økning av andel fellesgjeld og felleskostnader. Det er opp til ny eier å
male veggen ved vinduene.
Radiatorer:
Det er også behov for å skifte ut radiatoranlegget i et lengre perspektiv, men etter råd fra selskapets
bygningsingeniører, er det besluttet at dette gjennomføres etter at utskiftning av vinduer og balkongdører
er gjennomført på grunn av vesentlig bedre isolasjonsgrad som har innvirkning på det totale behovet for
oppvarming.
Årets generalforsamling avholdes 24. april. Det foreligger innkalling med regnskap og årsrapport -
dokumentet er vedlagt salgsoppgaven.
Saker som skal tas opp, er bl.a.: Sykkelparkering i borettslagets sykkelrom, sklisikring av kjellertrapp,
forslag om bruk av fellesrom til skismøring, sykkelinfrastruktur, og vannslange i bakgården.
Vedlikeholdshistorikk:
2024
- Vedtatt utskiftning av samtlige vinduer og balkongdører. Gjennomføres i løpet av 2024.
2023
- Bytte fra mekanisk til elektronisk nøkkelsystem på kjellerdører, vaskeri, sykkelrom og søppelrom.
- Utbedring av småskader på tak og spyling av nedløp på takrenner
- Sikring mot småfugl mellom takrenne og takstein
- Installasjon av fiber i samtlige leiligheter
2022
- Utskiftning av belysning i samtlige oppganger
- Rehabilitering av fontenen
- Rehabilitering av gangveier
- Oppussing av styrerommet (fullført i 2023)
- Installasjon av elektroniske nøkler på inngangsdørene
2020
- Installasjon av nye sirkulasjonspumper for radiatoranlegget
- Rens av takrenner
- Utskiftning av ventilasjonsanlegg, utbedret elektrisk anlegg og installert fettutskiller tilknyttet restaurant i
Monrads Gate 1A
- Utbedring av varme på bad
- Installert nye vannmålere på alle hovedinntak.
2018- 2019
- Ferdigstillelse av fjernvarmeanlegget. Dette inkluderer fjerning og sanering av gammel oljefyr og
oljetanker.
- Maling av utvendig treverk i hagen.
- Utbedre deler av gjerdet i Monrads gate
- Utbedre uteområdet som ble skadet etter arbeid med fjernvarme i Monrads gate.
- Postkasseanlegget ble endelig ferdigstilt. Utskiftning av gammel oljefyr til ny fjernvarmeløsning.
- Montering av isstoppere på samtlige tak.
2017
Bytte av kjellerdører og ytterdører. Nytt låssystem. Nye postkasser.
2012 - 2013
Våtromsrehabilitering vedtatt på generalforsamling 27.11.2012:
Anbud gikk ut sommeren 2012. Vi mottok totalt syv tilbud. AF Gruppen ble innstilt på bakgrunn av pris og
kompetanse. Det ble fremforhandlet avtale basert på NS 8407 med forbehold om godkjenning av
generalforsamlingen samt tilsagn om finansiering.
Ekstraordinær generalforsamling ble avholdt den 27.11.2012 Det ble med stort flertall vedtatt at
våtromsprosjekt skulle gjennomføres.
Prosjektet hadde en beregnet kostnadsramme på ca kr 60 mill. I tillegg var det beregnet ca 20 %
usikkerhet samt kr 3 mill til annet vedlikehold. Kostnadsrammen var beregnet til maksimalt kr 75 mill.
Selskapets maksimale lånebehov var kr 70 mill.
Arbeider utført i leiligheter ifb med rør- og våtromsrehabilitering:
- Bad:
Membran på gulv og vegg samt flislegging/nanofugemasse. Nedsenket dusjsone på gulv for bedre
avrenning etter dusjing/bruk. Montert dusjdører i glass og garnityr/dusjbatteri i samtlige leiligheter.
Etablert vannbåren gulvvarme samt varme i håndkleholder på vegg. Nedforing av tak med gipshimling og
innfelt belysning. Montert inspeksjonsluke i tak for mulighet til kontroll. Utskiftning av røropplegg for varmt
og kaldt vann samt avløpsrør. Installert stoppekraner i rørkasse bak toalett. Montert vegghengt toalett
(Villeroy & Boch Subway 2.0). Montert vask/servantskap (Villeroy & Boch Subway 2.0 grunnpakke). Montert
speilskap med belysning (Hafa Moon - grunnpakke). Montert opplegg for vaskemaskin (egen strømkurs).
Etablert separat strømkurs til bad. Byttet dør til bad inkludert karm
- Kjøkken:
Utskiftning av røropplegg for varmt og kaldt vann samt avløpsrør. Installert stoppekran i rørkasse i kasse
på vegg. Montert brannslange under kjøkkenbenk
Generelt for leiligheter:
Montert termostatventiler på samtlige radiatorer for bedre temperaturregulering. Etablert opplegg for
ytterligere strømkurs i sikringsskap som beboer selv kan velge å få lagt inn senere (NB! Stigeledningene
tåler ikke belastning utover denne ekstrakursen slik at man ikke får etablere flere kurser utover denne).
Etablert ventilasjon med varmegjenvinning og aggregat på loft
- Vedlikehold utført i fellesarealer i 2013:
Maling av vegger i samtlige oppganger. Installert branndører mellom delte kjellere (krav etter
brannettersyn i 2009). Utskiftning av røropplegg for vann/varme/sanitæranlegg i fellesarealer i kjeller.
Montert selvspylende vannfilter på vanninntak fra kommunalt ledningsnett i kjeller for å gi bedre
vannkvalitet og lengre levetid på nytt utstyr som kraner mv.
Branntetting rørgjennomføringer (pålegg etter brannettersyn i 2009) Ringgata tas våren 2014 (ifb med
rørarbeidene som ble utsatt). Bunnledninger nedstøpt i kjellergulv ble etter rehabilitering i leiligheter
vasket og inspisert med kamera. Ledningsnettet var i dårlig forfatning og ble rehabilitert med
strømpeforing på innsiden av rørene. Etablering av aggregat for ventilasjon med varmegjenvinning på loft.
I tillegg installert varmepumper som sørger for oppvarming av varmtvann som sirkulerer hele året i
baderomsgulv og håndkleholder på vegg på bad.
2011 - 2012
- Skiftet elektrokjele i fyrhus (til erstatning for 3 stk eldre kjeler som var defekt)
- Skiftet 2 stk ekspansjonstanker i fyrhus.
2010 - 2011
- Vedtatt salg av vaktmester-/portnerbolig
-Aksjeleilighet 2E101 og 2E502 med adresse Ringgata 2E og solgt og innlemmet i de øvrige
aksjeleilighetene. Aksjebrev og andelsdokumenter er utstedt på boligene.
2010 - 2011
- Skiftet undertak og lagt nytt teglsteinstak på garasje (taket var ødelagt som følge av frostsprengning og
villvin som vokste over hele taket). Oppdraget utført av Adamstuen blikkenslageri
- Reklamasjonsarbeider på deler av takrenner installert i 2009 som lakk i skjøtene.
- Benker og bord til bruk i hagen ble pusset og overflatebehandlet
2009 - 2010
- Anbud ble lagt ut høsten 2008. Oppdraget gikk til Murmester Nils Berg. Arbeidene ble gjennomført i
2009/ 2010.
- Utskiftning av undertak samt legging av teglstein på tak (tidligere platetak)
- Utskiftning av takrenner og taknedløp samt nye varmekabler i takrenne
- Forskriftsmessige snøfangere på taket (to rader på hver side av takene)
- Vask og impregnering av fasaden.
- Utskiftning av ødelagt tegl i fasaden samt nye vertikale fuger.
- Utskiftning av ca 1/3 av vinduene (ca 250 stk vinduer eldre enn 1990 samt enkelte balkongdører)
- Pussing av samtlige piper utvendig samt skiftet beslag og duenetting.
- Innvendig kanalrens av luftepiper.
- Samtlige vinduer og balkongdører malt utvendig.
- Samtlige balkongdekker behandlet inkludert sidekant.
- Fjernet løs puss og reparert (pusset) sokkel på bygningene samt fjernet gammel maling og malt med
maling beregnet for mur som slipper fuktighet ut av betongen.
- Maling av samtlige oppganger (vegger og gelender samt rundt vinduer)
- Maling av kjellergulv (ikke medtatt vaskerier)
- Kjellerdørene ble pusset og lakket samt listverk og terskler utbedret.
- Garasjedørene ble pusset og lakket.
- Utvendig treverk i hagen samt utvendige søppelhus pusset og behandlet med beis.
- Forsterket innfesting av ytterdører (dørene er tunge og feste er for dårlig i veggen/ åpningen)
- Skiftet ringetablå i samtlige oppganger (utført av Møller-Undal, se nedenfor)
- Skiftet porttelefoner i samtlige leiligheter (utført av Møller-Undal, se nedenfor)
Kostnadsmessig ble byggeprosjektet gjennomført 2009/ 2010 innenfor ramme av skisserte
prosjektkostnader. Kontraktssum var i utgangspunktet kr 12 351 601,- inkl. moms. I tillegg var det satt av
10 % som påslag for usikkerhet. Det var pr 31.12.2011 fakturert for 12 279 845,- inkl. moms. Det ble i
tillegg bestilt ekstra arbeider for kr 851.057,- (rensing av sokkel (grunnmur), pussing av vindussmyg der
betongen løsnet (ifb med montering av vinduer) og montering av én ekstra rad med snøfangere på tak,
pussing og maling av utendørs treverk på søppelhus mv). Totalt ble det i 2009 og 2010 fakturert for til
sammen kr 13 130 902,- inkl. moms.
Det ble i 2010 skiftet ringetablå/ callinganlegg utenfor samtlige oppganger (infrastruktur ikke skiftet). Det
ble i tillegg skiftet porttelefoner i samtlige leiligheter. Oppdraget ble utført av Møller-Undal avdeling Hemer
(i dag Kaba Møller-Undal avdeling Hemer). Det har vært få problemer med callinganlegget.
Boligselskapet benytter Kaba til vedlikehold av callinganlegg og utbedring av skader (aktuelt i forbindelse
med våtromsprosjekt der ledninger ble skadet ved boring i kjeller).
2007 - 2008
- Drenering av grunnmur for bygningene Monrads gate 1A-C ble utført høsten 2007. Det ble gravet grøft
langs muren mot gårdsveien og lagt rør og gjenfylt med drenerende masser. Nedløpsrør fra tak, som er
ført ned under kjellergulvet, ble reparert våren 2007. Med disse tiltakene skal grunnmuren og
bygningskonstruksjonen være sikret mot fremtidige fuktskader. Når kjellergulvet er tilstrekkelig tørt, vil
vaskeriet i Monrads gate 1B få ny gulvmaling.
-Samtidig med dreneringsarbeidet ble gårdsveien i Monrads gate 1-3 utbedret. Belegningssteinen ble tatt
opp, og det gamle bærelaget fjernet. Det er lagt ny fiberduk, og nytt bærelag som fundament for
belegningssteinen. Siste del av arbeidene, utenfor Monrads gate 3D, blir tatt våren 2008.
-Kapasiteten på utendørs sykkelparkering i stativ er doblet i Monrads gate, og oppussingen av
sykkelrommet utenfor Monrads gate 1C er ferdigstilt. Vinteren 2007-08 er et redskapsrom i kjelleren i
Ringgata 2B oppgradert til møterom.
Hagetjenester/gartnertjenester
Selskapet har avtale med Hageform AS, som drifter hageanlegget. I tillegg til ordinær skjøtsel, ble det i
løpet av 2023 prioritert å plante ny hekk langs hele baksiden av Monrads gate 1 og 3. Tiltaket skal hindre
graffiti og vanninnsig mot fasaden og skape trivsel. I tillegg ble to blomsterbed på forsiden av Monrads
Gate 1A rehabilitert med bregner og liljer som skal tåle skyggeforholdene i denne delen av hagen bedre.
Det ble også gjennomført en tilstandsrapport av de store trærne i hagen som et viktig HMS tiltak. Styret vil
følge opp tilstandsrapporten.
VIBBO
Styret ber alle som skal kommunisere med styret om å benytte seg av meldingsfunksjonen på Vibbo, da
dette gjør det mye enklere å finne relevant informasjon.
FELLESVASKERI
Aksjelaget disponerer fellesvaskeri. Vaskeriene, rulle, samt tørkerom benyttes etter tur og renngjøres av
vedkommende leier etter avbenyttelse. Vaskeriene kan benyttes på hverdager mellom kl 10.00 - 22.00 og
på lørdager mellom kl 10.00 - 18.00. Vaskeriene er stengt søn- og helligdager. Tørkerommene kan
benyttes hverdager (unntatt lørdager) fra kl 07.30 til 21.30 for den som har vaskedag. På lørdag kan lufting
av tøy foretas fra kl 07.30 til 15.00.
TRAPPEVASK
Trappevask utføres - siden 1997 - av et eksternt firma.
RO
Om natten, regnet fra kl 23.00 aften til kl 07.00 morgen, skal det være ro i bekvemmeligheten, så at andre
leieboere ikke sjeneres.
HAGETJENESTER/GARTNERTJENESTER
Styret har avtale med Hageform AS for gartnertjenester.
UTLEIE AV NÆRINGSLOKALER
Selskapet har to utleielokaler i Monrads gate 1A. Ett restaurantlokale (Pillefyken) og ett kontorlokale
(interiørarkitekt).
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS
StyregodkjenningAndelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal
godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten
saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på
overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny
andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny
andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan
gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet.
Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må
melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget.
Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste
boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt.
Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.
ForkjøpsrettIngen forkjøpsrett!
Tekniske installasjonerBoligselskapets har en avtale med OBOS Opennet som inkluderer bredbånd på 1000/1000 Mbps som
inngår i fellesutgiftene. TV-pakke er ikke inkludert i fellesutgiftene, men den enkelte kan bestille TV-pakke
for RiksTV, Allente eller Strim.
DyreholdDyrehold er ikke tillatt. I spesielle tilfeller kan man imidlertid søke styret om tillatelse til hundehold, der det
kreves dokumentasjon for hundeholdets berettigelse.
Husordensreglene sier følgende om dyrehold:
Hundehold er ikke tillatt, med unntak av førerhund for blinde.
I spesielle tilfeller kan man imidlertid søke styret om tillatelse til hundehold, der det kreves
dokumentasjon for hundeholdets berettigelse. Det vil i hvert enkelt tilfelle bli løpende vurdert om
hundeholdet er til ulempe for andre aksjonærer eller beboere. Berørte naboer skal ha rett til å uttale seg,
før styret fatter vedtak. Det er ikke tillatt å lufte hund på boligselskapets område. Hunder skal holdes i
bånd på selskapets eiendom.
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
Følgende medfølger boligen:
- Integrerte hvitevarer
- Garderobeløsning fra 2022 er montert i vegg og er tiltenkt solgt med boligen.
AnnetBare fysiske personer (enkeltpersoner) kan være aksjeeiere i selskapet. Ingen kan eie flere aksjer enn de
som gir borett til en bestemt bolig, jf. vedtektene.
Boligselskapet tillater ikke at kjøkkenet flyttes inn i stuen.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Styret gjennomførte i 2022 radonmålinger med sporfilmer i samarbeid med Radonmannen og Radonova.
Det ble utlevert to stykk sporfilmer til alle leiligheter i 1.etg. Av disse fikk vi tilbakelevert sporfilmer fra 42
leiligheter, mens 10 leiligheter ikke leverte tilbake sporfilmer. Av leilighetene som leverte tilbake
sporfilmene fant vi avvik i to leiligheter. I disse leilighetene ble det gjennomført nye målinger i 2023. Én
leilighet hadde forhøyede verdier av radon. Eier er orientert om resultatene og vil bli fulgt opp av
Radonmannen som vil kartlegge og komme med tiltak for utbedring og videre monitorering.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
1939/400547-2/105BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE
19.01.1939
Bestemmelse om benyttelse
Forbud mot generende bedrift
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
1939/403354-1/105BEST. OM VANN/KLOAKKLEDN.
02.05.1939
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
1939/404565-1/105ERKLÆRING/AVTALE
24.06.1939
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
Med flere bestemmelser
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
1939/407494-1/105BEST. OM VANN/KLOAKKLEDN.
11.11.1939
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
1940/402131-1/105BEST. OM VANN/KLOAKKLEDN.
26.03.1940
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
1940/405918-1/105ERKLÆRING/AVTALE
26.09.1940
Bestemmelse om kloakkledning
Med flere bestemmelser
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
1941/403718-1/105OBLIGASJON
12.05.1941
BELØP: NOK 92.667
PANTHAVER:NORDEA BANK ABP FILIAL I NORGE
Org.nr: 920058817
PRIORITETSBEST.
BEGRENSET ADGANG TIL TRANSPORT
1945/401855-1/105PRIORITETSBESTEMMELSE
21.03.1945
VEKET FOR: OBLIGASJON 1946/400783-1/105
1971/503386-2/105 TINGLYSING PÅ NYTT
02.03.1971
1972/520632-1/105FORHØYELSE
21.12.1972
FORHØYET TIL NOK 694,760
2002/83827-1/105TINGLYSING PÅ NYTT
19.12.2002
1943/403262-1/105ERKLÆRING/AVTALE
17.06.1943
Bestemmelser om brannvegg/-dør
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
2004/38803-1/105ERKLÆRING/AVTALE
10.06.2004
Midlertidig dispensasjon fra Vegloven vedr. AVFALLSBOD
Kan ikke slettes uten samtykke fra Direktøren for Plan- og
Bygningsetaten i Oslo.
2008/958324-1/200ERKLÆRING/AVTALE
26.11.2008
RETTIGHETSHAVER:HAFSLUND OSLO CELSIO AS
Org.nr: 977296919
Tidsubegrenset rett til vederlagsfritt å legge fjernvarmerør - 2xDN 500 på eiendommen
Med flere bestemmelser
Kan kun slettes av hjemmelshaver og rettighetshaver i fellesskap
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
2012/1034372-1/200PANTEDOKUMENT
05.12.2012
BELØP: NOK 84.250.000
PANTHAVER:OBOS BBL
Org.nr: 937052766
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
UtleieAksjeeieren kan overlate bruken av boligen til andre med styrets godkjennelse. Godkjenning kan bare
nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke
kunne blitt aksjeeier.
Vei/vann/kloakkOffentlig.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser
S-2255. S-2025, S-4341og 49452 kan sees hos megler.
Reguleringsbestemmelser S-2255 er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015,
sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon om ny kommuneplan
med lenke til kartinnsynsløsning finner du på http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.
Reguleringssak- 201809736: Kolstadgata m.fl. - Detaljregulering til politisk behandling - Møteplass ved
Tøyen skole
Bymiljøetaten foreslår å omregulere Kolstadgata og deler av Økernveien og Hagegata. En del av
Kolstadgata foreslås omregulert fra kjørevei til offentlig torg. Hensikten med
omreguleringen er å frigjøre arealer utenfor Tøyen skole som både kan brukes av elevene i skoletiden og
være en møteplass for lokalmiljøet. Samtidig sikrer planforslaget et mer
trafikksikkert og trygt miljø i byrommet mellom Tøyen torg og Sørligata. For nærmere informasjon, se plan-
og bygg sine hjemmesider:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201809736
Byggesak- 201708496: Hagegata 25 - Kolstadgata 24 - Tilbygg og ombygging av kontorbygg
Eiendommene ligger på Tøyen i Oslo mellom Kolstadgata og Hagegata/Tøyen torg. Søknaden gjelder
ombygging av eksisterende kontorbygg i felt B, samt oppføring av nytt tilbygg til dette som delvis vil ligge
innenfor felt C. Det er gitt igangsettelsestillatelse på tiltaket. For nærmere informasjon, se plan- og bygg
sine hjemmesider: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201708496
Byggesak- 202203327: Tøyengata - Etablering av servicebygg
Søknaden gjelder oppføring av servicebygg med pause- og toalettfasiliteter, i tilknytning til
reguleringsholdeplassene som ble omsøkt i byggesak med saksnummer 202114411. Tiltaket er
lokalisert i Tøyengata i bydel Grünerløkka. Det er gitt rammetillatelse på tiltaket. For nærmere informasjon,
se plan- og bygg sine hjemmesider:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202203327
Byggesak- 202307440: Monrads gate - Oppgradering av friområde for lek
Tiltaket omfatter en oppgradering av friområde for lek i Monrads gate. Området skal få et oppgradert tilbud
for lek, nytt toppdekke med gjenbrukt belegningsstein og grønt på deler av området, samt ny vegetasjon i
tillegg til at eksisterende trær får bedre vekstvilkår. Eksisterende falldekke på deler av området ligger helt
inntil trestammene og skal erstattes med permeable flater. Nytt falldekke skal i tillegg være permeabelt.
Det planlegges også for utplassering av avfallsbeholdere, sykkelstativ og parkbelysning innenfor
området. Det er gitt tillatelse til tiltak. For nærmere informasjon, se plan- og bygg sine hjemmesider:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202307440
Byggesak- 202210545: Hagegata 22 - Fasadeendring
Søknaden omfatter å erstatte eksisterende kjøleaggregater på taket til Hagegata 22. De nye kjølerne får
lik plassering som de eksisterende, men blir ca.1m høyere enn de som er plassert der i dag. Det er gitt
tillatelse til tiltak. For nærmere informasjon, se plan- og bygg sine hjemmesider:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202210545
Byggesak- 202304061: Hagegata 30 - Ombygging av boligblokk
Søknaden omfatter reparasjon og vesentlig endring av boligdel, utvidelse av eksisterende påbygg,
fasadeendring, og bruksendring av bolig til fellesareal for boligformål, for eksisterende boligblokk i
Hagegata 30 i bydel Gamle Oslo. Tiltaket består av 48 leiligheter, inkludert sammenslåing, og én
boenhet som søkes bruksendret til fellesareal. Det er gitt rammetillatelse på tiltaket. For nærmere
informasjon, se plan- og bygg sine hjemmesider:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202304061
Byggesak 201913482 - Helgesens gate 90 - Det nye Tøyenbadet blir byens største badeanlegg og vil gi
Oslo et nytt hovedbad for både idrett og publikum.
Badet bygges på den samme tomten som det gamle anlegget. Tøyenbadet er derfor stengt frem til det
nye badet står ferdig.
Totalt vil det nye Tøyenbadet bestå av både et innendørsanlegg, et utendørsanlegg og en fullverdig
flerbrukshall.
Det nye anlegget skal blant annet inneholde et innendørsbad med fire basseng, et stort utendørs
badeanlegg, vannsklie inne og ute, stupetårn inne og ute, samt kafeteria. Ulike badetemperaturer og
store arealer med varierende vanndybder gir gode forhold for svømmeopplæring og forskjellige aktiviteter.
Utebadet vil ligge i parken mot sør, og deler av familiebassenget inne forlenges i et utebasseng som vil
være åpent hele året. Flerbrukshallen, som skal bygges i tilknytning til badeanlegget, er tilrettelagt for
innendørs ballidrett og får en spilleflate tilsvarende en håndballbane på 20 x 40 meter.
Les mer på kommunens hjemmesider:
https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/nye-toyenbadet/[toc-3
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 3 900 000,- (Prisantydning)
kr 190 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 090 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 14 058,- (Transportgebyr, pantattest og pantenotering)
--------------------------------------------------------
kr 14 058,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 104 058,- (Totalpris inkl omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Oppgjør (Kr.7 500)
Provisjon (Kr.52 500)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.10 836)
Grunnpakke aksjebolig (Kr.9 890)
Tilrettelegging (Kr.15 900)
Markedspakke Premium (Kr.25 000)
Totalt kr. (Kr.121 626)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0074
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler I Partner Alice Brandwijk
SaksbehandlereAlice Brandwijk
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler I Partner
Mob: 92 30 18 87 / E-post: alb@eie.no